Julio 2018
(052)-HANDS-ON LAB ACTIVITIES FOR PRIMARY

DEPARTAMENTO: Lenguas Extranjeras
DESTINATARIOS: Maestros
REQUISITOS: Maestros de Educación Primaria, habilitados o con un certificado B2 en Inglés.
CERTIFICACIÓN: 1 crédito
PONENTE/S: Gema Lorente García-Blanco: Licenciada en Biología y Geología, Maestra bilingüe, CEIP " Francisco de Quevedo"

Juan Carlos Fajardo: Doctor en CC Químicas, Máster Internacional en Educación y Diplomado en Ingeniería Industrial.Profesor de Secundaria de Física y Química, habilitado en inglés.
OBJETIVOS: 1. To promote the use of observation and analysis for the understanding of nature phenomena
2. To acquire skills and strategies for designing simple science experiences in order to initiate students into science in a practical way together with providing expertise and resources to carry out experimental activities to get familiar with the natural environment.
3. To explore the possibilities offered by the nearby environment as a source of knowledge for students to acquire direct and indirect experiences.
4. To promote the use of technologies of communication and active methodologies for the search of documentation and the design of experimental activities.
CONTENIDOS: 1. Observable phenomena in Nature. The energy of the bodies: light, sound and electricity. How to investigate the properties and changes in matter through simple experiments.
2. Living beings. Keys to discover and study biodiversity. The human body: composition and functioning.
3. The environment as a complex system. The flow of matter and energy in ecosystems. Environmental impacts and natural hazards. Main environmental problems: pollution, desertification, climate change and loss of biodiversity.
4. Online resources for inquiry and scientific experimentation. Virtual Labs. Apps and other online resources.
METODOLOGÍA: Active and participative methodology to address content theoretical and practically.
Activities and practical proposals for implementation in the classroom.
Management of virtual classroom materials.

Please, bring an electronic device with you.
LUGAR: CRIF Las Acacias Calle Gral. Ricardos, 179, 28025 Madrid Teléfono: 915 25 18 93 Buses: 34 y 35 Metro: Oporto (Líneas 5 y 6) y Vistalegre (Línea 5)
INICIO DE ACTIVIDAD: Martes, 09 Enero 2018
FIN DE ACTIVIDAD: Jueves, 18 Enero 2018
FECHAS/HORARIO: 9,11,16 y 18 de enero
Martes y jueves de 17:30 a 20:30
PLAZO DE INSCRIPCIÓN: Desde el Lunes, 20 Noviembre 2017 a las 8:00 horas
hasta el Lunes, 18 Diciembre 2017 a las 21:00 horas
RESPONSABLE: Aurora Lázaro Nonay (aurora.lazaro1@educa.madrid.org)
EVALUACIÓN: 1. Active participation in the development of each session will be taken into account.
2. Participants should relate what they have learned in the course with their professional situation.
3. Each participant will ellaborate a lab activity to be shared online.
4. The evaluation requirements will be explained by the speaker in the first session of the course.
OBSERVACIONES: • Actividad dirigida a profesores en activo y a los integrantes de las listas de aspirantes a interinidad del ámbito de la Comunidad de Madrid.
• Los profesores interinos en activo y los de centros privados y concertados admitidos en el curso deberán cumplimentar y enviar a la asesora encargada del curso una certificación actualizada de estar prestando servicio en su centro. (Ver modelo "Certificado del Director 17-18" en la pestaña "Recursos") al menos 2 días antes de que termine el periodo de inscripción.
• Con el fin de compartir y difundir las aplicaciones didácticas más destacadas elaboradas por los asistentes a las actividades de formación se recomienda incluir los datos del autor y la licencia “Creative Commons by-sa” (Ver condiciones en la pestaña de “Recursos”).
• Es necesario disponer de cuenta de correo electrónico en EducaMadrid a efectos de inscripción y seguimiento. Las notificaciones oficiales se enviarán a dicha cuenta de correo.